Jaka była pierwsza marka samochodu?
Przed latami 50-tymi firmy samochodowe były po prostu producentami pojazdów i nie istniało coś takiego jak „marka”. General Motors, Ford i Chrysler były po prostu firmami, które produkowały samochody.
Aby znaleźć pierwszą markę samochodu, musimy sięgnąć do początków tego pojęcia. W 1908 roku Henry Ford stworzył Model T. W szczytowym okresie, w 1927 roku, więcej niż jeden na pięć samochodów sprzedawanych w USA był Modelem T.
Ford szybko odkrył, że ludzie tak bardzo kochali kupować jego pojazd, że chcieli od niego czegoś dodatkowego; chcieli identyfikować się z nim i z jego firmą. W 1910 roku stworzył więc nowy styl dealerski: zamiast sprzedawać samochody każdemu nabywcy, który się pojawił, sprzedawał je za pośrednictwem „dealerów Forda”, którzy zgodzili się przestrzegać zasad Forda i sprzedawać wyłącznie pojazdy marki Ford. Plan zadziałał – i doprowadził do powstania tego, co dziś znamy jako marki. Dziś myślimy o Mercedes-Benz jako o marce, a nie tylko o firmie produkującej samochody – i to właśnie to rozróżnienie pojawiło się, gdy po raz pierwszy zaczęliśmy używać „marki” jako czasownika w odniesieniu do produktu lub usługi.
Pierwszą marką samochodu był Benz Patent-Motorwagen. Karl Benz, niemiecki inżynier i wynalazca samochodów, zbudował swój pierwszy samochód w 1885 roku. Był to trójkołowy pojazd, który napędzany był dwoma silnikami jego własnej konstrukcji. Jeden silnik napędzał koła, podczas gdy drugi służył do zasilania paska, który w razie potrzeby napędzał tylne koła. Samochód osiągał maksymalną prędkość 9 mil na godzinę (14 kilometrów na godzinę).
Benz opatentował swój projekt i w 1886 roku założył firmę produkującą samochody pod nazwą Benz & Cie., która ostatecznie stała się firmą Mercedes-Benz. W 1894 roku Daimler i Maybach założyli spółkę Daimler Motoren Gesellschaft (DMG), która później stała się Daimler-Benz AG.
Więcej na: automission.pl