Kto wymyślił pierwszy samochód na świecie?

Kto wynalazł pierwszy samochód na świecie?

Bez względu na to, gdzie się znajdujesz, prawdopodobnie słyszałeś nazwisko Gottlieb Daimler – a jeśli nie on, to jego partner, Karl Benz. Obaj niemieccy inżynierowie urodzeni w połowie lat 70. XIX wieku, często przypisuje się im zbudowanie pierwszego „produkcyjnego” samochodu. Ale było wielu innych pionierów silnika spalinowego i wczesnych samochodów, z których niektórzy pracowali jednocześnie z Daimlerem i Benzem.

Prawda jest taka, że wiele osób przyczyniło się do powstania naszej współczesnej kultury samochodowej. W rzeczywistości można nawet wysunąć argument, że maszyny takie jak ta zbudowana przez Nicolasa-Josepha Cugnota w 1769 r. można uznać za pierwszy samochód na świecie, choć był to mniejszy pojazd niż napędzana parą artyleria na kołach. Niezależnie od tego, oto pięć innych nazwisk, o których powinieneś wiedzieć, a które pomogły zbudować historię samochodów:

Przez większą część historii pierwszy samochód na świecie był mitem. Najwcześniejsza wzmianka o pojeździe przypominającym samochód pochodzi z 1769 roku, kiedy to niemiecki wynalazca Karl Benz stworzył pierwszy samochód napędzany gazem. Jego wynalazek zrewolucjonizował transport i uczynił go jednym z najbogatszych ludzi na świecie, ale przez ponad sto lat po jego śmierci w 1929 roku wynalazek Benza był określany przez historyków jako „pierwszy na świecie automobil„, a nie „pierwszy na świecie samochód”.

Nazwa ta została skorygowana w 1994 roku, kiedy to Anglik Richard Trevithick wyłonił się jako kandydat do nadania tytułu „pierwszego samochodu na świecie”. Trevithick, który zasłużył sobie na miejsce w historii tworząc lokomotywę drogową, która mogła podróżować do 4 mph, jest uważany za twórcę technologii „horseless carriage”.

Trevithick, który urodził się w 1771 r., nie lubił być nazywany wynalazcą „pierwszego na świecie automobilu”, ponieważ uważał, że to zaszczytne określenie jest wystarczające – argumentował, że powinien być nazywany karetą, ponieważ miał cztery koła. Nie był również zadowolony z tego, że został uznany za mniej ważnego niż Benz, ponieważ Benz kontynuował ulepszanie swojego pomysłu, podczas gdy Trevithick zaprzestał rozwoju, gdy zrezygnował z prób zdobycia funduszy.

Więcej na: tuningster.pl